Perhatian

Hadis Nabi Muhammad s.a.w :

"Satu umrah ke satu umrah menghapuskan dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tiada balasan baginya melainkan syurga."
Blogger TIDAK menyediakan atau menganjurkan apa-apa pakej UMRAH mahupun pakej pelancungan bentuk lain. Sebarang maklumat yang di paparkan di sini adalah sekadar pandangan serta panduan mengikut pendapat admin dan pembaca jika ada pengunjung yang mengalami apa-apa kerugian akibat membaca blog ini adalah menjadi tanggungjawab pembaca itu sendiri. Sebarang komen dalam hal berkaitan umrah back packer adalah di alu-alukan bagi membantu rakan taulan melaksanakan UMRAH secara termurah, bagaimanapun janganlah komen yang boleh menyinggung perasaan mana-mana pihak. Terima kasih dan berkunjunglah selalu ke blog ini.

Malaysian Ringgit Calculator

Carian

Selasa, Februari 04, 2014

Amalan Yang Lebih Utama Semasa di Makkah

Assalamualaikum wbt.

Syukur ke hadrat Allah swt kerana dengan limpahan kasih sayangNya kita diberi keluasan rezeki sehingga membolehkan kita menunaikan Umrah di tanah suci dan menziarahi Makam Nabi di Madinah. Ketika menjadi Tetamu Allah semestinya perasaan untuk tekun melakukan amal ibadah melebihi dari kebiasaan. Kekadang rasa pelik, semasa di tanah air kita amat malas untuk melakukan amalan-amalan sunat, hanya yang wajib sahaja dilakukan. Itu pun ada kalanya dengan rasa berat hati bagi mereka yang lemah imannya. Berbeza semasa berada di tanah suci. Asal masuk sahaja ke Masjid tidak kira di Makkah atau Madinah kita terus melakukan Solat Sunat.

Semangat berkobar-kobar untuk menambahkan amalan sememangnya satu sikap yang terpuji. Dan amat lebih baik lagi kita kekal “istiqomah” dalam ibadah atau bahasa mudahnya “konsisten”. Jangan hanya di tanah suci sahaja, balik ke tanah air kita kembali kepada asal. Sebagai Tetamu Allah sewajarnya kita mendalami ilmu agama dengan tekun supaya kita arif mengenai hukum hakam dalam agama.

Ibadah mana yang perlu diutamakan atau diberi “prioriti” berbanding dengan ibadah yang lain. Jangan sampai amalan kita menjadi sia-sia lantaran jahil mengenai sesuatu hukum. Asal selesai sahaja solat fardhu berjemaah terus dilakukan solat sunat. Sedangkan ada masanya haram untuk kita melakukan solat sunat tanpa sebab yang membolehkan. “Hentam sahaja, asal solat” kerana mengharapkan pahala yang banyak. Masih ada di kalangan jemaah yang melakukan solat sunat selepas solat Asar di Masjid Nabawi.

Semasa di Makkah, ramai di kalangan jemaah yang membanyakkan amalan Umrah Sunat. Malah ada yang menganggap Umrah Sunat yang dilakukan sebanyak 7 kali menyamai pahala Haji. Walhal tidak ada nas al-Quran, hadis mahupun ijmak Ulamak yang menyatakan sedemikian. Pernah seorang jemaah mengumumkan di Dewan Makan, “malam ini saya jamu semua jemaah dengan Jamuan Makan kerana telah selesai menyempurnakan Umrah Sunat sebanyak 7 kali”. Begitu yakin jemaah ini dengan sangkaannya. Walhal dibimbangi ibadah yang dilakukan jika di war-warkan akan menyebabkan sipelaku menjadi riak. Amalan yang ditunjukkan dengan mengharapkan pujian orang, sia-sia sahajalah jawabnya. Kasihan.


Tawaf

Sebenarnya amalan yang paling afdhal semasa di Tanah Haram ialah memperbanyakkan Tawaf Sunat dan bukannya memperbanyakkan Umrah Sunat. Mengapa kita bertawaf ? Sila rujuk kepada entry terdahulu di bawah tajuk Sejarah Makkah dan Sejarah Tawaf.

Mengapa amalan Tawaf ini lebih baik berbanding dengan amalan-amalan lain di Tanah Haram ?

Saya teringat ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Dato Hj Kamal Mohamad, mantan Konsul Haji di Jeddah dan juga Pengurus Haji Swasta beberapa waktu dahulu. Katanya Tawaf itu Sunatullah. Semua makhluk Allah yang melata di bumi hatta di langit sekalipun bertawaf sebagai menunjukkan ketaatan mereka patuh kepada Allah. Bintang-bintang di langit, planet-planet yang berada di angkasa lepas semuanya berpusing ikut lawan jam mengelilingi matahari mengikut paksinya. Malah zarah sekecil atom turut sama berpusing mengikut aturan Allah. Jika semua makhluk Allah bertawaf sebagai menunjukkan kepatuhan mereka beribadah kepada Allah, maka sebagai manusia yang dikurniakan Allah dengan banyak kelebihan sewajarnyalah memperbanyakkan Tawaf sebagai tanda kita taat dan patuh kepada Allah yang Esa.

Ibnu Abbas r.a mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda ” Sesungguhnya setiap hari Allah menurunkan 120 rahmat kepada Baitullah ini. 60 rahmat untuk orang yang bertawaf, 40 rahmat untuk orang yang mengerjakan solat dan 20 rahmat untuk orang yang memandang Baitullah”.

Anas bin Malik pula mengatakan Rasulullah s.a.w bersabda ” 2 jenis tawaf di mana apabila seorang hamba Allah dapat melakukannya, niscaya seluruh dosanya akan diampuni seperti ketika ia dilahirkan oleh ibunya. Dua jenis tawaf itu adalah tawaf setelah solat Subuh yang selesai bersamaan dengan terbitnya matahari dan tawaf setelah solat Asar yang selesai bersamaan dengan terbenamnya matahari.” Kerana itu jika perasan, pada 2 waktu inilah bilangan jemaah yang bertawaf bertambah berlipat kali ganda berbanding sebelumnya. Malah saya ada mendengar seorang Ustaz berceramah, pada waktu inilah berlakunya pertukaran shif Malaikat yang mencatit amalan kebaikan.

Ibnu Umar pula menceritakan bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, ” Barangsiapa melakukan Tawaf di Baitullah, maka Allah Azza Wa Jalla akan mencatat satu kebaikan dan menghapuskan satu keburukan bagi setiap langkahnya serta diangkat satu darjat untuknya.” AllahuAkbar. Berapa banyak langkah yang kita lakukan semasa kita sedang bertawaf ? Sebanyak itulah kebaikan pahala yang kita dapat dan sebanyak itulah juga dosa kita terampun.

Sebagai renungan, cuba kita perhatikan jemaah yang sedang bertawaf di sekeliling Kaabah. Ramai yang berpakaian biasa bertawaf Sunat atau berpakaian Ihram Umrah ? Jumpa lagi dan Wassalam.

Catatan Popular



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Visitor Umrah Persendirian