Perhatian

Hadis Nabi Muhammad s.a.w :

"Satu umrah ke satu umrah menghapuskan dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tiada balasan baginya melainkan syurga."
Blogger TIDAK menyediakan atau menganjurkan apa-apa pakej UMRAH mahupun pakej pelancungan bentuk lain. Sebarang maklumat yang di paparkan di sini adalah sekadar pandangan serta panduan mengikut pendapat admin dan pembaca jika ada pengunjung yang mengalami apa-apa kerugian akibat membaca blog ini adalah menjadi tanggungjawab pembaca itu sendiri. Sebarang komen dalam hal berkaitan umrah back packer adalah di alu-alukan bagi membantu rakan taulan melaksanakan UMRAH secara termurah, bagaimanapun janganlah komen yang boleh menyinggung perasaan mana-mana pihak. Terima kasih dan berkunjunglah selalu ke blog ini.

Malaysian Ringgit Calculator

Carian

Follow by Email

Sabtu, Disember 14, 2013

Mengapa Umat Islam Harus Memunaikan Ibadat UMRAH


Rumah Allah,Umroh Backpacker,Umroh Ramadhan,Umroh Reguler,Haji ,Haji Plus
Rumah Allah

Hampir semua orang pasti tahu bahwa Ibadah Haji merupakan salah satu kewajipan bagi umat Islam. Ia termasuk dalam salah satu dari 5 Rukun Islam. Maka,tidaklah menghairankan jika semua orang Islam ingin melaksanakan Ibadah Haji yang menjadi kewajipan tersebut. Satu kali seumur hidup, maka gugurlah kewajiban tersebut. Ertinya jika ada orang Islam melaksanakan Ibadah Haji lebih dari sekali, maka Haji yang kedua dan seterusnya hanya bernilai Sunnah atau dengan kata lain, seandainya tidak dilaksanakan pun, ia tidak akan mendapatkan dosa.

Mengapa ada orang pergi haji hingga berkali kali? Tidak lain dan tidak bukan adalah karana Ibadah Haji memiliki daya tarikan yang sangat kuat bagi setiap Muslim. Bertamu ke Rumah Allah yang dimuliakan, jelas tidak dapat di ukur dengan kebendaan. rasa senang, gembira, sedih, harap, cemas, rindu dan beragam rasa yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Setelah lama tenggelam dalam urusan duniawi, maka ketika harus berhadapan dengan pemilik duniawi, tentulah beragam rasa ada dalam benaknya. Hampir sama dengan orang yang lama pergi bertugas, maka ketika ia harus menghadap pegawai atasan, tentulah beragam rasa ada dalam pikirannya.

Tidak dapat di fikirkan lagi bahawa menunaikan Ibadah Haji, bukan cuma sebuah kewajipan, tapi juga sesuatu yang sangat menyenangkan.  Jutaan orang Islam rela menyisihkan wangnya demi tercapainya sebuah impian untuk membolehkan pergi ke Tanah Suci bagi menunaikan Ibadah Haji, walaupun hanya sekali seumur hidup. Yang kaya, yang miskin, yang muda, yang tua, yang sihat maupun yang sakit, semua berlumba-lumba untuk dapat menunaikan Ibadah Haji sesegera mungkin. Sayangnya, kemampuan Kota Suci Mekkah dan Madinah tidak dapat menampung semua yang ingin segera menunaikan Haji, tidaklah sebanding dengan jumlah orang yang hendak melaksanakan Ibadah Haji.

Maka  diberlakukanlah sistem quota oleh pemerintah Arab Saudi bagi semua negara agar layanan dan pelaksanaan Ibadah Haji di Tanah Suci dapat optimal. Terjadilah apa yang dinamakan daftar tunggu (waiting list), iaitu seseorang yang akan menunaikan Ibadah Haji tetapi harus menunggu selama bertahun-tahun kerana quotanya sudah habis.

Keinginan yang kuat untuk menunaikan Ibadah Haji tetapi harus menunggu selama bertahun-tahun  akhirnya menjadikan banyak orang memilih Ibadah Umrah untuk menghilangkan rasa haus dan kerinduan yang mendalam akan Tanah Suci. Kerinduan untuk bertamu ke Rumah Allah. Kerinduan untuk menapak tilasi perjuangan para Nabi dan kerinduan untuk mencari Ridha Allah! Dengan biaya yang relatif murah, Ibadah Umrah juga menjadi alternatif bagi sebahagian orang yang secara kewangan tidak mampu membayar kos menunaikan Haji, apalagi kos naik Haji swasta.

Berbeda dengan Ibadah Haji yang merupakan sebuah kewajiban, Ibadah Umrah hanyalah sebuah Ibadah Sunnah  yang boleh di kerjakan maupun ditinggalkan. Tentu saja berbeza waktu pelaksanaan dan aturannya. Ibadah Haji hanya boleh dilaksanakan sekali dalam setahun sementara Ibadah Umroh boleh dilakukan berkali-kali. Tentu saja ini sangat menguntungkan bagi semua orang Islam yang kadang-kadang terjangkit rasa rindu yang luar biasa untuk bertamu ke Rumah Allah.

Kerana Ibadah Umrah boleh di lakukan berkali-kali, maka Ibadah Umrahpun menjadi lebih bervariasi dalam hal kelengkapan dan pelaksanaanya. Bila Ibadah Haji hanya mengenal 2 jenis, iaitu Haji Reguler dan Haji swasta, maka Ibadah Umrah tersedia dalam beragam pilihan. Ada Umrah Reguler, Umrah+Turki, Umrah+Abudhabi, Umrah Ramadhan, Umrah Backpacker dll.

Pendek kata, Ibadah Umrah, walaupun bernilai Sunnah, tapi dapat mengubati orang yang ingin pergi Haji ke Tanah Suci tapi harus menunggu bertahun-tahun, atau orang yang memang kurang mampu secara financial tapi punya keinginan yang kuat untuk bertamu ke Rumah Allah.

Catat Ulasan

Catatan Popular



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Visitor Umrah Persendirian