Perhatian

Hadis Nabi Muhammad s.a.w :

"Satu umrah ke satu umrah menghapuskan dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tiada balasan baginya melainkan syurga."
Blogger TIDAK menyediakan atau menganjurkan apa-apa pakej UMRAH mahupun pakej pelancungan bentuk lain. Sebarang maklumat yang di paparkan di sini adalah sekadar pandangan serta panduan mengikut pendapat admin dan pembaca jika ada pengunjung yang mengalami apa-apa kerugian akibat membaca blog ini adalah menjadi tanggungjawab pembaca itu sendiri. Sebarang komen dalam hal berkaitan umrah back packer adalah di alu-alukan bagi membantu rakan taulan melaksanakan UMRAH secara termurah, bagaimanapun janganlah komen yang boleh menyinggung perasaan mana-mana pihak. Terima kasih dan berkunjunglah selalu ke blog ini.

Malaysian Ringgit Calculator

Carian

Rabu, November 27, 2013

Perjalanan UMRAH seorang putri BackPacker -dengan izin

Cerita Umrah Ini di sedut terus dari syathebackpacker
dan kepada tuan punya badan, izinkan cerita umrah ini di kongsikan.

Umrah - Part 1 Sebelum

Agak speechless setiap kali nak mulakan entri berkenaan umrah. Tak berkata-kata si jari jemari. Hanya minda mampu melayang mengenang tiap inci perjalanan menuju ke tanah haram, Madinah al-Munawwarah dan Mekah al-Mukarramah.

Aku kuatkan jugak minda menterjemah ingatan pada sang jari supaya tak tertinggal sikit pun kenangan di sana. Allah, sungguh aku rindu. Gambar-gambar koleksi peribadi, video rakaman sendiri, youtube, facebook menjadi pengubat rindu. Bisa menitiskan air mata betapa hebatnya kuasa cinta kepada Masjid Nabawi dan Masjidil haram.

Dengan macam-macam masalah yang melanda, dapat jemputan dari Allah di waktu yang tak disangka-sangka. Allah sangat baik pada aku. Aku bersyukur punya ayah yang pemurah. Walaupun gaji beliau sekadar cukup untuk kami sekeluarga, beliau tak lokek dengan rezeki yang ada. Betul lah kata orang, yang sikit itu kalau berkat jauh lebih dari cukup.Alhamdulillah.

Pun begitu, aku tak setuju kalau ade orang ckp "..dia pergi sana bapak sponsor.bolehla". Pada aku, jemputan di dari Allah. Sekali pun seseorang tu ada duit berkepuk di bank, kalau Allah tak jemput, tak jejak juga kaki dia di tanah haram. Aku lebih suka kita kata ni lah rezeki, daripada Allah. Nah kan nampak bersyukur kat situ.

Memandangkan dah ada penaja di situ (ya Allah syukur tak terkata), aku pun mulakan tugas mencari travel agent terbaik.

Sebelum

End of last year aku dah mula survey, research and google travel agent mana yang terbaik and value for money. Hasilnya, Andalusia & Tiram Travel menjadi top list. Aku akan buat perbandingan jujur berdasarkan PENGALAMAN aku ketika tu. So yang buruk boleh diambil pengajaran especially utk travel agent tu (tu pun kalau diorang baca blog ni la.haha)

Andalusia vs Tiram Travel

Kenapa Andalusia? Well mereka ada pakej murah below RM5000 dan mereka well known. Menambah keyakinan nak pilih diorang. Pakej yang paling murah tu adalah pakej via Oman Air. Means, you have to transit di Muscat dulu. Price started as low as RM4890 and tu sangatlah menepati budget untuk penaja trip ni. Tapi, ada sesuatu pada Tiram Travel yang buat aku nak pilih dia.

Tiram Travel, selain faktor harga below RM5000 which is in bajet penaja dan flight terus ke Jeddah, hotel-hotel Tiram Travel masih belum dirobohkan (di Mekah kebanyakan hotel sudah dirobohkan untuk projek pembesaran Masjidil Haram). Advantage di situ, jarak dekat akan jimatkan masa yg diambil untuk ulang alik masjid ke hotel. Yes, ada yang kata "apalah sangat berjalan jauh sikit.kan dapat pahala". Nanti aku akan terangkan advantage kalau hotel dekat dalam entri lain

So aku try call both dan cuba dapatkan feedback mereka. Mungkin faktor pengalaman, pengurusan Andalusia lebih cekap daripada Tiram Travel. Masakan tak, bila aku cuba approuch Tiram, seolah-olah pengurusan adalah based on agent kawasan. Bila call nombor yang tertera di web, tak dapat pula. Bila try call salah sorang agen, agen tersebut boleh cakap, "oh lebih baik Encik pergi dengan saya, dia problem sikit". Haha terus luntur keyakinan aku walaupun offer Tiram Travel lebih menggoda.

So aku discuss dengan ayah, kita nak pergi buat ibadah pertama kali ni biarlah pergi dengan agen yang dah berpengalaman dan akhirnya yes, kami pilih Andalusia.

Tapi, ada sahabat aku yang pergi dengan Tiram Travel takda masalah. Plus Tiram tawarkan flight terus dari Senai, tak perlu ke KLIA which is memudahkan warga selatan. Apa pun pilihan di tangan anda.

VISA

Peraturan baru permohonan visa umrah yang ditetapkan oleh kedutaan arab saudi:

Semua jemaah wanita yang berumur kurang dari 45 tahun atau jemaah lelaki yang berumur kurang dari 18 tahun pada tarikh permohonan visa umrah JIKA TIDAK DITEMANI MAHRAM tidak akan diluluskan visa umrah oleh Kedutaan Arab Saudi lagi.

Contoh mahram yang dibenarkan dan dokumen diperlukan :-

1.Suami – salinan sijil nikah;(pengesahan dari Jabatan Agama & Wisma Putra)
2.Bapa kandung – salinan sijil lahir;(pengesahan di JPN & Wisma Putra)
3.Adik beradik lelaki kandung (18 tahun ke atas)– salinan sijil lahir ke dua-duanya(pengesahan di JPN & Wisma Putra)
4.Bapa saudara kandung (sebelah bapa)–sijil lahir jemaah,sijil lahir bapa dan sijil lahir bapa saudara,surat akuan sumpah izin daripada bapa jemaah
5.Datuk kandung - surat beranak jemaah dan surat beranak ibu/bapa dan surat keizinan bapa jemaah,Andalusia tidak boleh dipertanggungjawabkan terhadap sebarang penolakan visa umrah sekiranya jemaah wanita gagal mematuhi peraturan –peraturan tersebut di atas.

**Kesemua dokumen ini perlu disahkan di Wisma Putra.

Source

Ha amek kau. Makin ketat sekarang. Mungkin faktor terlalu ramai org di Mekah dan juga faktor keselamatan maybe ? :)

Kursus Umrah

Berbekalkan deposit RM300, anda akan diberikan 3 beg pelbagai saiz utk dibawa ke sana. Dinasihatkan jemaah pakai jugak beg yang diorang bagi utk mudahkan urusan bagasi di airport nanti. Senang nak cam beg jemaah nanti. Takde la kes tertinggal beg kan.

So lepas bayar deposit, dah boleh attend kursus di pejabat Andalusia setiap sabtu dan ahad. Paling best kalau dapat kursus dengan Ustaz Daud Che Ngah sendiri (owner Andalusia) sebab confirm tak mengantuk. Try la :)

Hand carriage, beg besar n sling bag (takde dlm gambar)

Sebulan sebelum

Masa ni kita dah kena submit Pasport untuk urusan Visa yang agen akan uruskan beserta bukti (selalunya ada buku kecil dari doctor) yang kita dah buat suntikan meningitis. Paling murah dekat klinik Dr. Rahim dan Rakan-rakan, below RM100 kalau tak silap.

Lain-lain persediaan tu dari segi mental dan rohani lah. Dan banyak-banyak solat qada', ganti solat yang lepas-lepas dulu-dulu ter miss tu :) Kemudian banyak kan sedekah, tinggalkan wasiat (sebab nk bermusafir jauh ni). Kalau ada hutang, lunaskan unless hutang berjadual. Tu faham-faham lah kan.

Pastu pastikan diri dah prepare dengan stamina. Ibadah umrah dan haji ni bukan setakat rohani tapi ibadah yang uji fizikal jugak. Bayangkan nak ulang-alik safa ke marwah tu. Mostly ramai kata tu paling mencabar. 7x ye. So make sure korang jogging dan jangan pandang remeh. Nanti baru umrah pertama dah krem kaki.

HARI 1.
PERJALANAN KLIA KE JEDDAH/MADINAH

Umrah Day 1 : KLIA - Muscat - Jeddah

Day 1 - 4 April 2013, Khamis

Hari pertama permulaan perjalanan ibadah kami sekeluarga. Flight kami ke Muscat, Oman adalah pada 2:30pm. Sampai je KLIA, kami menuju ke kaunter M tingkat 5 yang mana kita serahkan beg pada staf Andalusia. Mereka akan uruskan check-in bag. Sekitar jam 12:30pm kami diberi taklimat tentang itinerary flight.

Ringkasnya, perjalanan kami untuk hari pertama adalah :

KL - Muscat (transit Muscat) = 7-8 jam
Muscat - Jeddah = 3-4 jam

Terima kasih buat yang menghantar. Allah sahaja yang dapat balas jasa kalian

Masa register tu, staff beri beg untuk letak kasut masa masuk masjid nanti. Tapi dalamnya ada goodies, bekalan untuk kami para jemaah

Selepas taklimat terus bergerak ke departure hall. First time kat KLIA untuk penerbangan antarabangsa. So sedikit teruja di situ. Baju putih itu mutawwif kami, Ustaz Firdaus. Anak muda yang baru memulakan kerjayanya di Andalusia.

Soal beg tak perlu risau. Petugas Andalusia uruskan

Excited di situ

Dalam tengah hari taklimat dimulakan mengikut jenis penerbangan masing-masing. Kebetulan pada waktu yang lebih kurang sama ade 2 kumpulan jemaah. Satu kumpulan kami which transit di Oman, the other one direct ke Jeddah tetapi masing-masing akan ke Madinah dahulu.

Tunggu pun tak berapa lama dalam bilik menunggu kami pun mulalah masuk ke dalam kapal terbang Oman Air buat kali pertamanya. OK semuanya selesa, takde complaint. TV (tah ape nak panggil dia ) banyak channels. Nak yang ingat Allah atau niat asal ke Mekah dan Madinah atau nak yang lagha which is movie. Pilih je :)

Ade GPS, kejap-kejap view nak tau bila nak sampai

Perjalanan berjam-jam tu mulanya gagah la berzikir, dengan ayat suci al-quran, baca buku tapi di pertengahannya tu tertidur la. Kan jauh. Pastu bangun tidur makan, then tido balik. Paling best boleh view camera flight samada view depan or view bawah. Bila dah dekat sampai mainland cepat-cepat tengok camera. Tengok bumi Oman. Cantik, subhanallah :)

Nak bagitahu seat Oman Air macam ni

Consider this as my lunch meal

Akhirnya pesawat tiba di Lapangan Terbang Muscat, Oman. Memandangkan Oman lewat 4 jam dari Malaysia kami menempuh siang sekali lagi. OK pandai-pandai tolak jam ye. Lega dapat turun kapal terbang. Sebab dah letih duduk dalam flight. Turun flight je limo eh bus menanti menyambut kami untuk dibawa masuk ke Muscat International Airport. Dari kejauhan nampak airport ni macam lama. Tapi dalam dia ok, cantik kemas dan selesa :)

Tu dia limo kami dah sampai. Panjang kan. Verangan

Alhamdulillah. Regangkan urat kaki para jemaah semua

Tiba di Muscat lebih kurang waktu asar kot, kami tunggu Mutawwif agihkan boarding pass untuk next flight ke Jeddah pulak. Tengok-tengok boarding pass takde details pintu mana pulak. Kami yang muda-muda dengan mutawwif, mula la bertanya-tanya petugas di sana.

Dapat je info terus cari port. Yang pentingnya serbu surau untuk tunaikan solat jamak zuhur dan asar. Airport luas dan selesa. Suraunya kecil tapi ruang wuduk besar, selesa nak cuci muka yang dah macam apa tu.

Airport Muscat. Ya banyak warga India. Memang dekat dengan India

Matawang Oman ni memanglah sangat besar. RM 8 kita adalah Riyal Omani 8 mereka. Mau pengsan. Memang tak membeli apa pun kat sini. Lagipun kenyang sangat dah makan dalam flight tadi. Confirm flight ke Jeddah nanti makan lagi. So kat sini kami berehat dekat 6 jam kot.

4 Riyal kot. Tapi convert pengsan. kbye!

Next flight adalah 10 malam tu (waktu Oman). Kalau ikut setting badan dari Malaysia ni dah pukul 1:30 pagi tu. So tidurlah jemaah. Ade tidur duduk, ada baring je kat lantai karpet tu. Macam-macam kaedah seperti berikut :

Kaedah bantai aja.Tido asal lena. Badan penat ni

Kaedah ni boleh sakit pinggang

Dan aku pilih kaedah ini. Buku setia peneman aku sepanjang perjalanan menuju ke Mekah & Madinah. Tapi bila tak larat tidur jugak. Nampak transit macam letih dan ambil masa. Tapi sudut positifnya menguji kesabaran kita. Yang pasti semua jadi sabar sebab? lagi sikit je nak jadi betul-betul tetamu Allah dan penziarah Nabi saw. Penat jadi manis. Letih jadi madu. Semuanya kerana perjalanan hebat ni. Setiap detik dan saat tu pasti taknak dilupakan. Pasti nak dikenang

Buku tulisan Ustaz Daud Che Ngah sendiri

Akhirnya kami pun menaiki pesawat seterusnya untuk ke Jeddah. Kali ni pesawat lebih kecil tapi makanan tetap di serve. Syukur sang perut. Kenyang betul .

Ruang luar airport Jeddah yang masih sibuk

Kami tiba di Lapangan Terbang Jeddah pada sekita jam 3-4 pagi, waktu Jeddah. Beza waktu Oman dan Madinah adalah sejam. Tak pasti Jeddah bagaimana. Tentu tak banyak beza. Tiba di sana kita perlu lalui imigresen sana. Ada pegawai yang buat kerja sambil lewa, tapi ada yang mesra. Boleh nampaklah yang line kami ni pegawai die borak banyak, gelak banyak, main phone banyak sebab line yang ada pegawai mesra tu laju je susut. Pesan dalam hati. Sabar, ni mungkin ujian pertama. :)

Line sebelah kami semuanya dah bersiap sedia dengan pakaian umrah. Terus ke Mekah lah tu. Kami ke Madinah dulu untuk 3-4 malam baru bergerak ke Mekah.

Mutawwif dah pesan, keluar je ke pintu Arrival tu akan ada pihak Muassasah kutip passport. Jangan ragu-ragu, bagi je passport kat diorang. Diorang akan sebut, "passport, passport!" Tujuannya adalah untuk rekodkan kemasukan kita ke Arab Saudi.

Ruang dalam airport Jeddah

Dari airport seluruh jemaah menuju ke parking bas. Ada bas menunggu kami di sana. Kami masuk ke dalam bas, dan bermulalah perjalanan ke Madinah, Yang paling tak sabar untuk diziarahi, rumah baginda, makam Nabi saw. Kami berehat di dalam bas dengan perasaan tidak sabar. Melihat kegelapan pagi membawa fikiran jauh. Meninggalkan Malaysia, tempat mastautin untuk perjalanan ibadah yang suci. Kami berehat di dalam perjalanan yang mengambil masa hampir 6 jam sebelum bas berhenti untuk solat subuh.

Hari ke 2 :

Jeddah - Madinah - Ziarah Dalam Madinah
sumber syathebackpacker

Day 2 - 5 April 2013, Jumaat

RNR Highway Jeddah - Madinah

Aku dikejutkan dengan suara para jemaah. Kami berhenti di kawasan rehat ala-ala RNR versi Madinah untuk tunaikan solat Subuh. Turun daripada bas Ya Allah, sejuk sangat. Rupanya kawasan padang pasir yang ada banyak bukit-bukit batu. Suraunya agak besar cuma tempat ambil wuduk dan tandas kurang selesa. Ada masalah air agaknya.

Ruang solat muslimah
Keluar dari masjid kami diberikan pack makanan untuk breakfast. Yeah makan lagi. Sebu dah perut banyak sangat makanan. Tapi kalau tak habiskan siapa yang makan? Nanti syaitan suka, Allah marah. Pilih satu. So habiskanlah kami. Cuma ada lauk-lauk yang kongsi dengan cik kucing.

Majis di RNR dalam perjalanan ke Madinah

Selain Masjid, ada juga hotel dan kedai makan. Di luar hotel disediakan gazebo lengkap dengan karpet tapi dah tentu berpasir kan. Kata padang pasir. Gazebo bersila style. Jangan pulak bayang ade meja bagai.

Indo style. Banyak kan!

Gazebo yang aku maksudkan. Taktau mereka panggil ape.

Perut dah diberi nafkah, kami pun teruskan perjalanan ke Mekah. Mulalah Ustaz Firdaus memegang mic memulakan tugas beliau. "Para tetamu Allah dan para penziarah nabi yang dikasihi." Allah berderau darah digelar sedemikian tingginya panggilan. "Lebih kurang sejam lagi kita akan tiba di Madinah, jangan kosongkan hati para jemaah, basahkan lidah dengan zikrullah".

Suasan gunung/bukit yang melatari highway Jeddah - Madinah

Tiba di Kota Madinah

Akhirnya hampir tiba

Kota Madinah yang di nantikan

Semakin kuat debaran hati nak tiba ke kota suci yang mulia. Tempat tinggal Nabi kita Nabi Muhammad saw. Ya Allah, terasa sepeti mimpi. Sambil melihat permandangan di luar, bibir tak henti mengucap zikrullah dan selawat. Tak sabar untuk tiba di tanah haram itu tapi sebenarnya seakan tak percaya. Announcement dari Ustaz bgtahu kami sudah tiba di Madinah sambil menunjukkan masjid pertama yang dibina baginda Nabi saw.

Dari kejauhan, Masjid Quba

Masjid Quba masjid pertama yang dibina oleh Nabi saw setelah tiba di Madinah dalam perjalanan hijrah baginda dari Mekah. Masjid yang dibina atas dasar taqwa dan iman ini adalah masjid pertama yang dibina. Rasulullah saw bersabda yang maksudnya, "Sesiapa yang berwuduk di rumahnya kemudian pergi ke Masjid Quba' untuk bersolat akan diberi ganjaran pahala sama seperti menunaikan umrah". Allahurobbi!

Hotel Mubarak Silver

Alhamdulillah akhirnya kami tiba di hotel penginapan kami iaitu Mubarak Silver Hotel. Perjalanan ke masjid Nabawi hanya mengambil masa 5 minit kalau direct ke masjid, tak singgah shopping. Setibanya di hotel kami diberi kunci oleh Mutawwif dan tiada aktiviti atau program untuk hari tersebut/. Memandangkan kami tiba di sana pada hari jumaat (Alhamdulillah diberi peluang solat jumaat di Masjid Nabawi). Cuaca di Madinah ketika ini memang sejuk. Sedapnya angin gemersik meniup.

Jemaah kami dah mula bergaul mesra masa transit di Oman yang berjam-jam tempoh hari. Kiranya ada daripada 33 orang, ada 1 group besar dari Sabah (satu geng), 1 group kecil dari Tanjung Karang dan family kami dan sepasang anak beranak dan seorang ustaz KAFA. Boleh bayang when Jawarians meet Sabahan? Tak faham accent terus except Jawa la. Kan saya cucu Jawa.

So Pakcik Yusuff offer untuk sama-sama pergi masjid untuk tunaikan solat jumaat since kami semua first time. So seperti yang dijanjikan kami bergerak ke masjid jam 11 pagi. Sempatlah merehatkan badan dan mandi sebelum ke Masjid Nabawi.

Masjid Nabawi

Macam tak percaya! Tu apa yang aku rasa. Dari jauh nampak dah payung-payung Masjid Nabawi dah melambai-lambai. Sayu rasa hati. Melangkah masuk ke masjid. Sejuk tenang. Ya Allah aku betul-betul hampir dengan makam Nabi mu Nabi Muhammad saw. Ya Rasulullah, tunggu aku datang. Aku datang bertemu mu.

Masuk masjid ada pengawas opss pegawai/pemeriksa yang akan check if kami ade bawa barang terlarang yakni camera. Tak boleh ambil gambar ye. Sebab aku witness ada yang terkantoi pakai camera siap kne rampas dan delete smua gambar. Tapi henfon canggih lepas. Takpelah takde henfon canggih, dengan henfon Nokia cokia tu la aku ade ambil sikit-sikit gambar. Tapi xdapat nak share kat sini. Aku rasa hari pertama aku kat Masjida Nabawi aku masih rasa tak percaya. Macam mimpi je semua ni.

Payung boleh laras Masjid Nabawi

Usai solat jumaat, menuju ke pintu keluar aku sempat minum air zam-zam yang stoknya sentiasa ada dalam dan luar masjid. Puas hatinya lah dapat minum macam perigi zam-zam tu depan mata. Nikmat sekali.

Dalam perjalanan pulang, belum keluar lagi pintu Masjid Nabawi kami dihidangkan dengan lautan manusia macam ni ha :

Lautan orang

Balik ke hotel lepas lunch, rehat sminit dua kami decided untuk berjalan-jalan explore apa yang ada keliling Masjid Nabawi ni sementara menanti asar. Yang banyak adelah orang berniaga di sana-sini. Tengok betapa betul-betul depan masjid diorang ni berniaga. Dah macam pasar lambak pun ada. Jubah yang budak lelaki ni pegang harga 50 Riyal. Cantik jugak cuma low quality sikit

Siap ade jual shawl lagi. Tapi takdela aku rembat. Semua design kain sari. Mana diorang ambik stok pon tak tahu lah

Tokey pon gayakan shawl

Jual jual jual!

Mangsa shopping

Satu building dengan hotel tapi area belakang

Lagi satu klau tak tukar duit takpe. Sini banyak money changers :)

Starbuck dan H&M pon ada

Malam itu selepas makan malam, kami jemaah perempuan kumpul bersama. Akan ada ustazah yang akan tunjukkan kan kami cara untuk ziarah makam nabi saw.

Makam Nabi saw & Raudhah

Masa kat Malaysia dua benda je aku selalu dengar pasal Makam Nabi saw dan Raudhah. 1st susah 2nd Mak Arab ganas.Macam tu sekali ye descriptionnya. Ustazah pesan, jangan kita aim sangat Raudhah. Priority utama kita nak ziarah makam Nabi saw. So betulkan niat.

Ikutkan lepas Isyak lagi mereka dah tunggu untuk Ziarah makam Nabi. Tapi pintu tutup jam 10 mlm atau 10:30 malam. So sempatla balik and dinner dulu. Sebab at first pegawai/petugas yang lengkap purdah tu akan susun kita ikut negara. Malaysia and Indonesia and tu kira segeng la sebab bahasa lebih kurang.

Lepas tu pula ade banyak stage perhentian. Asalkan dah lepas pintu yang pertama ustazah suruh kami solat tahiyatul masjid dan sujud syukur sebab lepas je pintu 1st tu means kami memang akan ada peluang ke Raudhah. Lepas tu Ustazah suruh kami solat taubat jugak. Yela harusla bertaubat sebelum meminta-minta pada Allah kan. Ustazah saja lengah-lengahkan kami supaya kami berada di line terakhir. Katanya supaya bila semua dah beredar, kami boleh solat dengan selesa tanpa gangguan.

Kami tunggu dan tunggu lagi di checkpoint kedua. Di sini Ustazah tanya jika ada yang nak sedekah sebab otw kami masuk ke Raudhah ustazah beri 10 Riyal pada para cleanar Masjidil Nabawi. Rupanya itu duit sedekah jemaah before ni. So if kami turut bersedekah, ia akan diberikan semasa trip ke Raudhah yang seterusnya. Kata Ustazah, sedekah tu doa moga Allah permudahkan urusan kita.

Akhirnya kami masuk ke pintu untuk check point terakhir. Tempatnya makin sejuk dan tenang. Rupanya inilah checkpoint terakhir kami. Dari sini dah jelas kelihatan kubah lama Masjid Nabawi. Kubah Hijau. Dah boleh nampak Makam Nabi. Tinggal lagi menunggu giliran untuk masuk ke Raudhah, taman syurga itu yg berada betul2 di antara rumah Nabi saw dan mimbar. Semua terasa bagai mimpi.Tempoh menunggu hampir 4 jam tu tak terasa bil dah semakin hampir dengan baginda Nabi saw.

Baginda Rasulullah saw pernah bersabda, "Barang siapa yang menziarahiku sesudah matiku (menziarahi kuburku) maka seolah-olah dia menziarahiku semasa aku hidup"

Setibanya di dalam ruang Raudhah, kami beri salam kepada Nabi saw serta sampaikan salam daripada mereka yang mengirim. Sayunya hati bila beri salam tu. Kemudian perlahan-lahan menunggu giliran supaya dapat pijak karpet hijau (petanda itu adalah kawasan Raudhah).

Mungkin bukan rezeki, walaupun sudah jadi orang yang terakhir, kumpulan sebelum itu masih ramai. Tak dapat nak solat dan berdoa secara khusyuk. Tapi aku cuba buat yang terbaik. Aku pasti aku cuba lagi untuk mendapatkan ketenangan di taman syurgaMu ya Allah.

Umrah - Day 3 : Ziarah Luar Madinah

Day 3 - 6 April 2013, Sabtu

Usai solat subuh, kami terus ke dewan makan. Menu pagi itu nasik lemak. Sepanjang di sana konon nak jaga makan tapi sudahnya bantai segala food. Menariknye berat turun bukan naik. Tapi of course lah hari aku menaip ni badan aku dah bulatan balik. Hari ini kami akan lakukan ziarah luar Madinah seperti yang diaturkan Andalusia. Kalau nak tahu macam mana rupa dewan makan di Mubarak Silver Hotel, Madinah boleh tengok di bawah

Dewan makan Hotel Mubarak Silver

Kalau ikut tentatif kasar yang diberi, ada 3 masjid untuk dilawati. Tapi masa yang ada cuma sehingga sebelum zuhur supaya para jemaah tak tinggal solat di Masjid Nabawi. After all, itu yang kita dambakan kan? Untuk solat di Masjid yang dalamnya ada makam Nabi saw.

Masjid Quba

So lawatan pertama kami adalah ke Masjid Quba. Sebut je Masjid Quba semua orang tahu ia adalah masjid pertama yang dibina oleh Nabi saw ketika tiba di Madinah setelah hijrah baginda dari Kota Mekah. Masjid ni juga sinonim dengan masjid yang dibina atas dasar taqwa.

Laluan ke tempat wuduk, tandas, ruang solat

Sabda Nabi saw, sesiapa yang bersuci (mengambil wuduk) di rumahnya kemudia pergi ke Masjid Quba lalu mendirikan solat di dalamnya, ganjarannya samalah dengan pahala ibadah umrah. Alhamdulillah diberi peluang solat di dalamnya dan membaca al-quran. If korang mula-mula masuk pintu solat muslimah korang akan dapati ruang bawah penuh dan pack. Tangga ke tingkat atas pun macam sesak. Tapi bila kami naik atas sebenarnye luas and banyak ruang kosong. Dapatlah solat dengan selesa :)

Kosong kan? selesa nak buat amal ibadah

Sebaiknya sebelum ke Mekah dan Madinah lagi banyak kan baca sirah supaya apabila kita menziarah tempat tersebut kita boleh relate dengan ilmu yang kita ada supaya lebih penghayatan. Aku cuba bayangkan daripada perjalanan yang sangat jauh menaiki unta Nabi saw berhijrah ke Madinah. Kemudian dengan kudrat dirinya baginda membina masjid ini.

Menariknya masjid-masjid kat sini adalah design ceilling dia berbeza-beza

Orang memang sangat ramai. Perlu sabar dan sabar dan sabar. Bahkan ada hadis yang memberitahu tentang kelebihan bersabar khusus di Madinah. Sabda Rasulullah saw,

"Mana-mana individu umatku yang bersabar menanggung kesusahan dan kepayahn di Madinah, aku akan memberi syafaat kepadanya pada hari kiamat atau aku menjadi saksi kepadanya."

(Riwayat Muslim)

Kenangan yang tak bisa dilupakan

Kebun Kurma

Inilah kebun kurma yang diceritakan orang, yang katanya boleh makan semua kurma free. Asalkan makan dalam kedai bukan tapau. Tapi harganya adalah harga standard. Fix. So kami ambil nasihat teman-teman di Malaysia, "Kalau nak beli kurma beli di pasar kurma. Harga murah." Well memang betul. Contoh coklat kilo di Kebun Kurma 1kg = RM40 sedangkan di Pasar Kurma hanya RM20. Big different huh?

Lepas tu kat Madinah ni tak perlu naka cakap Arab sangat. Kalau pandai, lagi bagus boleh dapat diskaun. Kalau tak ramai pekerja Bangladesh atau Indonesia di sini yang boleh berbahasa Melayu/Indonesia.

Macam pokok kelapa sawit

Yang lawaknya kami masuk ke kedai terus ke belakang kedai tapi kawasan berpagar. Dok wonder macam mana la nk ambil gambar dengan pokok kurma ni. Bila dah nak balik baru perasan ada pintu untuk ke kebun kurma tu. Masalahnya kami fikir tengah renovate sebab ade pekerja tengah simenkan pintu gerbang tu. Tak pelah. Adala seketul dua memori di Kebun Kurma.

Suasana dalam kedai kebun kurma tu

Kecilnya dunia, terjumpa pulak course mate masa belajar kat UKM dulu. Seingatnya lepas grad memang tak jumpa dah beliau, akhirnya di Ladang Kurma Allah temukan kami. Semoga VIVA thesis Kak Us cemerlang.

Bukit Uhud

Destinasi seterusnya kami ke Bukit Uhud. Pernah dengar akan hadis Nabi saw tentang Bukit Uhud?

Dari Anas bin Malik r.a, Rasulullah bersabda :

"Sesungguhnya Uhud adalah satu gunung yang mencintai kami dan kami juga mencintainya."

(Disetujui oleh Al-Bukhari dan Muslim)

Bukit Uhud ini berkait rapat dengan Peperangan Uhud. Kenapa namanya Bukit Uhud? Ok menurut mutawwif, Ustaz Firdaus Bukit di Madinah ini semuanya asing-asing atau seketul-seketul. Tapi Bukit Uhud ini bersambung macam membentuk banjaran. Sebab itu dipanggil Uhud, yakni satu. Sepanjang perjalanan yang memungkinkan aku melihat Bukit Uhud dari bas, aku tenung dah amati Bukit Uhud ini. Dan aku katakan pada uhud yang aku sayang Bukit Uhud. Aku berharap dapat jumpa Bukit Uhud di syurga nanti. Kan Nabi saw dah cakap, kalau kita sayang Bukit Uhud, Bukit Uhud akan sayang kita.

Bukit Uhud

Gambar diambil dari Bukit Pemanah / Jabal Ar-Ruhmah

Perang uhud

Sambung semula kisah peperangan Uhud ini. Perang uhud ini adalah antara Quraisy Mekah dengan orang Muslimin yang diketuai oleh baginda Nabi saw. Namun, 300 daripada 3000 panglima tentera Muslimin telah termakan hasutan lalu berpatah balik. Quraisy Mekah nak membalas dendam atas kekalahan mereka dalam Perang Badar.

Rasulullah saw telah membentuk satu pasukan yang handal memanah untuk berada di Jabal Ar-Ruhmah atau kini dikenali juga sebagi Bukit Pemanah. Setelah itu Nabi saw telah berpesan kepada pasukan pemanah ini seperti dalam hadis berikut,

"Humbankan kuda-kuda musuh yang menyerang dengan panah-panah kamu. Jangan kamu beri kesempatan kepada mereka menyerang dari belakang kami. Sekiranya kami menang atau kalah jangna bergerak dari tempat kamu itu supaya kami jangan diserang dari arah kamu. Peliharalah belakang kami, sekiranya kami dapati kami sedang diganyang jangan kamu turun membantu kami dan sekiranya kami dapati kami menang dan sedang mengumpulkan harta rampasan jangan pula kamu turun untuk mengumpul harta rampasan"

Bukit Pemanah dari kejauhan

Baginda saw juga pernah mengingatkan pasukan ini ;

"Sekiranya kamu dapati kami diganyang jangan sekali-kali kamu tinggal tempat kamu itu hinnggalah aku memberitahu kamu. Dan sekiranya kamu dapati kami berjaya kalahkan musuh dan dapat melanyak mereka, juga jangan kamu kosongkan tempat kamu itu hinggalah aku menyuruh kami.

Tugas pasukan pemanah adalah untuk menggagalkan cubaan musuh untuk merempuh benteng pertahanan. Ada sesetangah cerita meriwayatkan mereka turun untuk mengutip harta rampasan. Namun ada juga berpendapat mereka hendak mengesahkan kemenangan pihak Muslimin. Apa pun Nabi saw sudah mengamanahkan untuk kekal di asat Bukit Ar ruhmah sehingga diberitahu. Wallahualam.

deretan peniaga di kawasan lawatan Bukit Uhud

Di dalam hadis sahih meriwayatkan bahawa gigi depan Rasulullah saw patah, kepalanya luka hingga darah mengalir. Di dalam hadis riwayat al-tabrani bermaksud;

Bersangatlah kemurkaan Allah ke atas satu kaum yang mencederakan muka Nabi saw setelah beberapa ketika rasulullah berdoa; "Ya Allah ya tuhanku, ampunilah kaumku lantaran mereka tidak mengetahu", Sahih Muslim.

Makam Para Syuhada Perang Uhud

Jenazah Perang Uhud dikebumikan berdekatan Jabal Uhud. Terdapat pagar bercermin kabur dikelilingnya. Tapi ada kawasan lubang yang dipecahkan/terpecah membolehkan kami melihat suasana di dalam perkuburan tersebut. Kenapa dikaburkan? Ramai umat Islam yang menziarah ke sini membawa fahaman masing-masing. Ada juga yang melakukan perbuatan syirik seperti berhajat pada kubur dan sebagainya.

Parent bersama Mutawwif di hadapan Perkuburan di Bukit Uhud

Mungkin ramai jemaah dari rumpun Indonesia/Malaysia siap ada caption BM

Inilah Jabal Ar-ruhmah atau bukit pemanah. Aku rasa bukit ni dulu mesti tinggi sikit. Ni berjuta-juta umat Islam datang ziarah, terhakis jugak bukit ni kan.

Tak panas. Angin kuat sangat. Sejuk

Usai lawatan ke Bukit Uhud, sebelum balik ke Hotel, kami singgah di Pasar Kurma. Tapi family aku je turun. Mungkin jemaah lain kaya raya so tak hairan nak beli dengan harga murah macam kami atau mereka tak tahu? Perbezaan harga agak banyak. Contohnya kurma Ajwa/Nabi kami dapat SAR 65 manakala Kurma Mariami hanya SAR 30. Ikutkan hati nak beli banyak tapi takut terlebih berat. So end up dekat puluh kilo jugak memborong kurma. Selepas 40 minit di Pasar Kurma, kami pulang ke hotel dan siap sedia untuk solat zuhur.

Masjid Nabawi

Madinah ini sangat tenang. Setiap yang ada di Madinah adalah ubat. Malah debunya juga adalah ubat. Sehingga ada yang mengatakan haram untuk menutup muka apabila ada debu berterbangan ditiup angin. Suasana di dalam masjid adalah super calm. sangat tenang mengusik jiwa. Sikit pun tak ingat apa di Malaysia. Handphone pon sekadar nak ambil gambar. Tak fikir nak sms atau call. Inilah penangan Madinah, Tanah Haram yang dipelihara Allah, tempat semadinya Nabi Muhammad saw.

Kawasan luarnya luas. Dalam selalunya penuh.
Disudut mana pun Masjid Nabawi ini tetap indah

Disebabkan jemaah ramai ada petugas yang jaga/atur jemaah. Once kita masuk ke masjid akan terdengar para petugas beri arahan pelbagai bahasa. Untuk geng telekung putih meraka anggap je Malayzi tapi ngomongnya bahasa Indonesia.

"Maju ibu maju. Hajjah, hajjah", ujar mereka. Ha tak payah pergi haji dah dapat hajjah

"Cepat ibu, kanan ibu, kanan ibu", katanya lagi.

Begitulah saban waktu solat. Mereka nampak tegas tapi lembut. Comel sangat pada aku. Tapi boleh tahan jugak karenah jemaah. Makin dihalang makin dibuat. Petugas akan pastikan ruang hadapan penuh. So die block sesetengah ruang. Slowly bila ruang depan dah penuh, mereka buka halangan yang dibuat dengan tape keselamatan ala2 polis tapi ditulis ,"Tidak bisa duduk" ke apetah. Lupa den. Tapi itulah maksud yang nak disampaikan.

Di hadapan pintu Masjidil Nabawi
Ini pintu Ali bin Abi Talib
Close up pintu. Cantik! Subhanallah
Dari pintu gate utama, kami selalunya terus masuk ikut pintu hadapan ni.

Mula-mula tiba di Masjid Nabawi tak terfikir akan ada air zam zam. Fikirkan hanya ada di Mekah. Alhamdulillah dapat minum dengan puas. Tiada air sesedap air zam zam. Sekarang kalau nak minum sebotol kecil RM10. Memang sangat menghargai air zam zam semasa di sana. Sebenarnya ada jugak drinking water. Jangan tersalah ambil. Especially di Mekah. Dia akan label air zamzam atau drinking water.

Ni drinking water. Kat Madinah air zamzam dalam masjid.Kalau Mekah die akan labelkan zamzam or drinking water.

Catatan Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...