Perhatian

Hadis Nabi Muhammad s.a.w :

"Satu umrah ke satu umrah menghapuskan dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tiada balasan baginya melainkan syurga."
Blogger TIDAK menyediakan atau menganjurkan apa-apa pakej UMRAH mahupun pakej pelancungan bentuk lain. Sebarang maklumat yang di paparkan di sini adalah sekadar pandangan serta panduan mengikut pendapat admin dan pembaca jika ada pengunjung yang mengalami apa-apa kerugian akibat membaca blog ini adalah menjadi tanggungjawab pembaca itu sendiri. Sebarang komen dalam hal berkaitan umrah back packer adalah di alu-alukan bagi membantu rakan taulan melaksanakan UMRAH secara termurah, bagaimanapun janganlah komen yang boleh menyinggung perasaan mana-mana pihak. Terima kasih dan berkunjunglah selalu ke blog ini.

Malaysian Ringgit Calculator

Carian

Follow by Email

Isnin, November 25, 2013

Umrah Backpacker Jadi Pilihan

Bulan Ramadam adalah bulan menjadi idaman bagi kebanyakan Umat Islam untuk ke Tanah Suci bagi menunai umrah. Tapi masa itu, kos untuk mengerjakan UMRAH adalah mahal di sebabkan waktu puncak. Pada waktu puncak sebagini, penerbangan, hotel dan pengangkutan lain menjadi mahal di sebabkan banyak permintaan. Jadi salah satu pilihan bijak adalah menunaikan umrah secara kendiri atau umrah back packer. Umrah backpaker atau ala baca packer akan mengurangkan perbelanjaan sehingga 40% dari perbelanjaan umrah menggunakan pakej yang di tawarkan oleh agensi pengendali umrah.

Perbezaan umrah backpacker dengan reguler yang di anjurkan oleh agensi adalah dari segi harga. Tahun 2014 ini, di jangka melibatkan perbelanjaan sekitar RM3200 secara backpacker atau sekitar RM1500 di bawah tarif normal mengunakan pengendali umrah yang terendah. Manakala bagi UMRAH BACPACKER sepanjang Ramadan di ramalkan memerlukan perbelanjaan di sekitar RM5000 seorang bagi kumpulan backpacker sekitar 8 - 10 orang. Bila mengujungi Baitullah dengan keadaan backpacker tentulah beberapa kemudahan dikurangkan. Para jamaah yang memilih keadah backpacker diutamakan kepada mereka yang berusia di bawah 40 tahun atau kalaupun lebih tapi tahap kesihatan yang sumpurna.

Umrah backpacker, jamaah akan lebih bebas dalam menunaikan aktiviti umrah atau ziarah mengikut kesesuaian dan keselesaan masa sendiri, mereka tidak harus ke hotel atau apartment kerana tiba jam makan, mereka balik kehotel apabila hendak bermalam saja. Alhasil, jamaah lebih bebas dalam waktu yang panjang untuk beribadah kerana bebas membawa bekalan sendiri. "Jadinya, jamaah boleh sepuasnya beribadah di Masjidil Haram.

Banyaknya peminat jamaah umrah backpacker selama Ramadhan dapat dimaklumi. Menurut Fitrullah, rata-rata mereka rindu ingin menghabiskan bulan suci ini di Baitullah dengan harapan bisa memenuhi keperluan spiritualnya. 

Dengan berada di Makkah dan Madinah, ada jamaah yang berharap lebih khusuk dalam iktikaf mau pun dapat menempuhi malam lailatul qadar kerana berada di tempat di ijabnya doa. "Jamaah ingin doanya dikabulkan, makanya hingga akhir Ramadhan berada di sana. Barulah, pulang ke tanah air sesudah syawal," ujarnya.
Catat Ulasan

Catatan Popular



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Visitor Umrah Persendirian