Perhatian

Hadis Nabi Muhammad s.a.w :

"Satu umrah ke satu umrah menghapuskan dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tiada balasan baginya melainkan syurga."
Blogger TIDAK menyediakan atau menganjurkan apa-apa pakej UMRAH mahupun pakej pelancungan bentuk lain. Sebarang maklumat yang di paparkan di sini adalah sekadar pandangan serta panduan mengikut pendapat admin dan pembaca jika ada pengunjung yang mengalami apa-apa kerugian akibat membaca blog ini adalah menjadi tanggungjawab pembaca itu sendiri. Sebarang komen dalam hal berkaitan umrah back packer adalah di alu-alukan bagi membantu rakan taulan melaksanakan UMRAH secara termurah, bagaimanapun janganlah komen yang boleh menyinggung perasaan mana-mana pihak. Terima kasih dan berkunjunglah selalu ke blog ini.

Malaysian Ringgit Calculator

Carian

Khamis, Mei 01, 2014

Jemaah umrah adalah bebas daripada virus korona (MERS) : Kata Qadi

MAKKAH - jemaah umrah yang telah dilindungi oleh sistem langkah-langkah perlindungan kesihatan pencegahan bersepadu menentang Sindrom Pernafasan Timur Tengah ( MERS ) , biasanya dikenali sebagai virus korona (coronavirus ) .

Tiada kes virus korona telah dilaporkan dan semua pelawat dikatakan berada dalam kesihatan yang baik.

Pihak berkuasa tempatan berkata mereka telah menggerakkan semua sumber untuk memastikan virus korona tidak menyerang jemaah dan mereka adalah bebas daripada jangkitan virus korona .

"Kementerian menggesa seluruh rakyat, penduduk, dan pengunjung Masjidil Haram untuk mengambil segala langkah-langkah pencegahan semaksima mungkin terhadap virus korona, dengan memakai topeng pencegahan, mengelakkan kawasan yang sesak dan mengekalkan kebersihan diri, " katanya.

Sementara itu, Hospital Prince Mohammad Bin Abdulaziz di Riyadh bersedia untuk menerima pesakit MERS dan boleh menampung 500 pesakit dalam dan 100 pesakit rawatan rapi.

Satu jawatankuasa Kementerian Kesihatan dan pegawai-pegawai hospital telah ditubuhkan dan mula mesyuarat ekoran keputusan Pemangku Menteri Kesihatan yang bertindak, Adel Fakeih, untuk menubuhkan pusat khusus untuk menangani virus itu di seluruh Arab Saudi dengan menubuhkan pusat di Riyadh , Jeddah, dan Dammam.

Pengarah Eksekutif  Hospital Prince Mohammad Bin Abdulaziz , Dr Mohammad Al- Shehri , berkata hospital itu bersedia untuk menerima semua kes yang dirujuk kepadanya.

Beliau menjelaskan pelan akhir telah dimasukkan  untuk menerima pesakit virus korona dan bahawa dia mempunyai keyakinan dalam kakitangan perubatan hospital.

Beliau mengesahkan hospital tidak akan mendapatkan bantuan daripada pakar-pakar lain , sama ada dari dalam atau luar Arab Saudi.

Beliau menegaskan hospital telah  merawat pesakit pembawa virus korona dan mempunyai pengalaman yang baik dalam mengendalikan kes-kes tersebut.

Hospital ini menyediakan bilik kuarantin dan pintu masuk berasingan bagi mereka untuk menerima kes-kes virus korona , manakala kes yang disahkan kemudiannya dipindahkan ke unit rawatan rapi.

Kompleks perubatan yang telah diperuntukkan sebagai pusat khusus untuk kes-kes virus korona dilengkapi dengan 146 katil untuk rawatan rapi , bilik kuarantin berasingan dengan peralatan terkini perubatan dan makmal-makmal dan klinik pesakit luar , manakala pusat-pusat lain yang serupa akan diumumkan tidak lama lagi.

Sumber maklumat 





Tiada ulasan:

Catatan Popular



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Visitor Umrah Persendirian