Perhatian

Hadis Nabi Muhammad s.a.w :

"Satu umrah ke satu umrah menghapuskan dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tiada balasan baginya melainkan syurga."
Blogger TIDAK menyediakan atau menganjurkan apa-apa pakej UMRAH mahupun pakej pelancungan bentuk lain. Sebarang maklumat yang di paparkan di sini adalah sekadar pandangan serta panduan mengikut pendapat admin dan pembaca jika ada pengunjung yang mengalami apa-apa kerugian akibat membaca blog ini adalah menjadi tanggungjawab pembaca itu sendiri. Sebarang komen dalam hal berkaitan umrah back packer adalah di alu-alukan bagi membantu rakan taulan melaksanakan UMRAH secara termurah, bagaimanapun janganlah komen yang boleh menyinggung perasaan mana-mana pihak. Terima kasih dan berkunjunglah selalu ke blog ini.

Malaysian Ringgit Calculator

Carian

Rabu, Mei 21, 2014

Panduan Mudah; Treveling Antara Madinah dan Mekkah Menggunakan Bas


Contents[Hide]
  • 1. Apakah SAPTCO?
  • 2. SAPTCO's Perkhidmatan Bas Biasa
    • 2.1. Dari Makkah
    • 2.2. Dari Madinah
  • 3. SAPTCO's Perkhidmatan Bus VIP 
    • 3.1. Dari Makkah
    • 3.2. Dari Madinah






Apakah SAPTCO ?


SAPTCO ialah Saudi Arabia Public Transport Company bermaksud Syarikat Pengangkutan Awam Arab Saudi . Ia telah ditubuhkan pada 1399H (1979M)  dan menyediakan perkhidmatan pengangkutan di dalam negara dan juga antara negara. Lebih penting, SAPTCO menyediakan perkhidmatan bas antara bandar di Jeddah, Makkah dan Madinah , tiga bandar utama dikunjungi oleh jemaah umrah dan haji.


Perkhidmatan bas biasa SAPTCO

Maklumat di bawah adalah betul seperti Januari 2014 - bagaimanapun , anda dinasihatkan untuk memeriksa jadual bas terkini dan harga di pejabat tiket SAPTCO tempatan anda sebelum perjalanan.

SAPTCO menjalankan perkhidmatan bas biasa antara bandar-bandar  Jeddah , Makkah dan Madinah. Kos perjalanan antara Makkah dan Madinah (dan sebaliknya ) adalah SAR55 ( 47.2MYR/14.7USD). Perkhidmatan bas regular sangat kurang keselesaan, dengan ruang kaki yang terhad dan tidak ada makanan atau minuman ( jadi anda dinasihatkan untuk membawa beberapa makanan/minuman bersama dengan anda!)

Perjalanan yang bermula dari stesen bas utama , butiran yang boleh didapati di bawah dalam perkhidmatan VIP terperinci . Tiket bas boleh dibeli dari stesen bas SAPTCO




DARIPADA MAKKAH

Terdapat sejumlah  19 trip setiap hari dari Mekah ke Madinah. Jadual perjalanan ini  mengambil masa kira-kira 4.5 jam.

Jadual harian Perkhidmatan bas henti-henti SAPTCO berlepas dari Makkah ke Madinah.
12:38 pagi
01:40 pagi
07:10 pagi 
08:10 pagi
09:10 pagi
10:10 pagi
11:10 pagi
12:10 tengahari
2:10 ptg
3:10 ptg
3:30 ptg
4:55 ptg
6:10 ptg
7:40 mlm
9:10 mlm
9:40 mlm
10:40 mlm
11:40 mlm





DARIPADA Madinah

Terdapat sejumlah 19 trip  berlepas setiap hari dari Madinah ke Makkah. Perjalanan ini mengambil kira-kira 7.5 jam (ini termasuk beberapa kali  berhenti).

Jadual harian Perkhidmatan bas henti-henti SAPTCO berlepas dari Madinah ke Makkah.
01:00 pagi
06:30 pagi
07:30 pagi
08:30 pagi
09:30 pagi
10:30 pagi
11:30 pagi
1:00 tengahari
2:00 ptg
3:00 ptg
4:00 ptg
5:00 ptg
7:00 mlm
8:00 mlm
9:00 mlm
10:00 mlm
11:00 mlm
11:28 mlm
11:58 mlm




Perkhidmatan bas VIP SAPTCO ini

Maklumat di bawah adalah betul seperti bulan Februari 2013 - anda perlu menyemak jadual bas terbaru di pejabat tiket SAPTCO tempatan anda.


SAPTCO menyediakan perkhidmatan bas VIP ( sebagai tambahan kepada perkhidmatan bas biasa ) di antara banyak destinasi di seluruh Araab Saudi. Khususnya perkhidmatan bas VIP antara Jeddah , Makkah dan Madinah.

Bas VIP menawarkan ruang kaki jauh lebih baik , adalah perjalanan terus (bas biasa berhenti di pertengahan perjalanan) dan termasuk beberapa makanan dan  minuman secara  percuma . Perkhidmatan ini lebih mahal daripada bas biasa tetapi untuk SAR170  ( ~ 146MYR / 45.4 USD) bagi setiap orang dewasa untuk perjalanan 2 hala Madinah dan Makkah , ia sanagt bernilai.

Tiket bas boleh dibeli daripada pejabat tiket SAPTCO di Jeddah, Makkah atau Madinah. Sila ambil perhatian bahawa pejabat tiket terletak di stesen bas biasa SAPTCO ini yang mungkin berbeza dari kedudukan bas VIP.

STESEN DI MAKKAH

Di Makkah , pejabat tiket SAPTCO (yang juga  pusat pungutan DAN turun penumpang untuk bas VIP ) adalah di stesen SAPTCO berhampiran dengan Dar Intercontinental  di Tawhid hotel ( di jalan Ibrahim al -Khalil ), seperti di peta di bawah :



Peta lokasi tayangan pejabat tiket SAPTCO di Makkah

Perjalanan anda sekitar 5-10 minit untuk berjalan ke sana dengan bagasi anda dari Dar Intercontinental at- Tawhid hotel di kaki lima jalan yang agak sempit. - kebiasaannya, selepas sembahyang Jumaat terdapat orang ramai dan lalu lintas,  yang boleh membuat ianya  sukar untuk tiba jika  berlepas pada jam  02:00 petang.

Terdapat tiga perkhidmatan harian VIP dari Makkah ke Madinah yang bertolak pada hari Sabtu hingga Khamis pada jam 11 pagi , 5 petang dan 10 malam. Pada hari Jumaat jadual adalah pukul 2 petang, 8.30 malam dan 11.30 malam.


Perkhidmatan bas VIP menurunankan penumpang  di Madinah adalah di hotel Elaf Taiybah (sila lihat di bawah) .


STESEN DI MADINAH


Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa pejabat tiket di Madinah terletak di stesen bas SAPTCO tidak pada koleksi bas VIP / titik drop-off . Untuk mengelakkan berjalan kaki yang panjang adalah dinasihatkan anda membeli tiket anda untuk perjalanan dari Madinah di Makkah.

Pejabat tiket dan VIP koleksi  memunggah dan menurunkan penumpang

Peta lokasi pejabat tiket SAPTCO di Madinah


Bas VIP berjalan dari Madinah ke Jeddah setiap hari pada pukul 10 pagi , 2 petang dan 10:00 minggu semua panjang. Bas-bas VIP ke Makkah berlepas pada 10 pagi , 3 petang dan 9:30 Sabtu hingga Khamis kecuali pada sembahyang Jumaat apabila jadual adalah pukul 2 petang, 5 petang dan 9.30 malam.


Anda juga boleh mendapatkan perkhidmatan bas VIP dari Jeddah terus ke Madinah , yang berada berhampiran pasaran Heraa pada pukul 2 petang , 5 petang dan 10 malam setiap hari .

Entri SAPTCO lain:

  1. SAPTCO - terminal Utama
  2. SAPTCO - Saudi Public Transport Company (perkhiamatan Bus/Kereta Sewa)

   

Tiada ulasan:

Catatan Popular



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Visitor Umrah Persendirian