Perhatian

Hadis Nabi Muhammad s.a.w :

"Satu umrah ke satu umrah menghapuskan dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tiada balasan baginya melainkan syurga."
Blogger TIDAK menyediakan atau menganjurkan apa-apa pakej UMRAH mahupun pakej pelancungan bentuk lain. Sebarang maklumat yang di paparkan di sini adalah sekadar pandangan serta panduan mengikut pendapat admin dan pembaca jika ada pengunjung yang mengalami apa-apa kerugian akibat membaca blog ini adalah menjadi tanggungjawab pembaca itu sendiri. Sebarang komen dalam hal berkaitan umrah back packer adalah di alu-alukan bagi membantu rakan taulan melaksanakan UMRAH secara termurah, bagaimanapun janganlah komen yang boleh menyinggung perasaan mana-mana pihak. Terima kasih dan berkunjunglah selalu ke blog ini.

Malaysian Ringgit Calculator

Carian

Follow by Email

Isnin, Februari 03, 2014

Tips Agar Cepat Dapat Menunaikan Umrah atau Haji



Ramai orang yang berniat melaksanakan untuk menunaikan ibadah umrah dan haji, niat demi niat namun sampai sekarang niat tersebut belum juga tertunai. Temasuklah tukang tulis ini sendiri yang sejak dulu lagi memasang niat untuk menunaikan haji, masa daftar dengan LTH dulu, kena tunggu lagi 16 tahun. Masa sekarang bila anda mendaftar dengan LTH berkemungkinan tempoh menunggu telah meningkat lagi dan di jangkakan melebihi 25 tahun, masaalah  ramainya rakyat Malaysia yang berkemanpuan dari segi kewangan dan telah berdaftar. Bagaimana yang berniat dan belum mendaftar?  Peruntukan oleh kerajaan Arab Saudi 0.1%  dari penduduk negara belum di kira pengurangan semasa pembesaran ini membolehkan sejumlah 28K dari penduduk Malaysia menunaikan ibadat haji setahun, sedangkan jumlah yang ingin menunaikan haji melebihi jumlah tersebut. Dengan apa halangan dan apa rintangan sekalipun, kalau Allah mengizinkan dan mempermudahkan segala urusan ini, maka ianya boleh berlaku dengan mudah dan manusia yang Allah pilih itu akan di jemput lebih awal dari jadual asal.

1.   Berniat dengan sungguh – sungguh (ber-azzam) untuk melaksanakan umrah atau haji.

Azzam bererti bulatkan tekad, tidak hanya niat yang ala kadarnya, hanya di ucapkan di mulut saja, atau seolah-olah hanya ‘tumpang’ lewat di fikiran atau hati saja.


2. Pelajari tata cara melakukan rukun dalam ibadah umrah ataupun haji. Dengan kata lain mengikuti kursus haji atau umrah.

Dengan mempelajari manasik haji dan Umrah dan melakukan nya secara terus menerus Insya Allah akan memperkuat niat dan keinginan kita untuk segera melaksanakannya.

3. Perbanyak berdoa dan panjatkanlah secara rutin setiap saat,

Panjatkan do’a secara rutin, misalkan setiap selesai sholat fardhu maupun sunnah. Jangan lupa doakan selalu orang tua kita. Ingatlah bahwa anak yang sholeh sangat di cintai Allah sehingga Insya Allah akan dimudahkanNya dalam mencapai segala keinginan kita. Bagi orang tua, doakan juga anak serta keturunan. Sebab Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa sallam bersabda : “Doa orang tua untuk anaknya bagaikan doa nabi terhadap umatnya .”(HR.Ad Dailami)

4. Selalu berbaik sangka (ber-husnudzon) kepada Allah SWT.

Jangan mudah putus asa. Jalanilah kehidupan dengan sabar dan yakinlah bahwa Allah SWT akan selalu memberikan pertolongan dan akan selalu mengabulkan do’a kita. Sebagaimana Firman Allah :

“Berdo’alah kepadaKu, nescaya akan Aku kabulkan do’amu.” (QS. Al-Mu’min 40:60)


5. Menabung atau Menggunakan Dana tabungan secara terencana

Mulailah menabung sekarang, berapapun juga! Buktikan pada Allah SWT bahawa kita bersungguh-sungguh ingin menjalankan perintahnya. “Man Jadda Wa Jada ” (barangsiapa yang bersungguh-sungguh, maka pasti akan berhasil). Begitulah pepatah mengatakan. Dengan kesungguhan tentunya apa yang di cita-citakan akan tercapai. Insya Allah, Allah SWT akan menolong kita dari arah yang tak terduga. Gunakan jasa tabungan haji di bank Syariah atau Lembaga Tabung Haji (LTH). Pilihlah tabungan haji yang tidak mudah dicairkan dan memiliki target minimum pendaftaran haji, agar niat kita terjaga.

Jika Anda secara financial memiliki kepastian untuk membayar jumlah kos haji dimasa yang akan datang , misalnya karana gaji yang cukup, atau penghasilan lain yang stabil, dan sudah barang tentu masuk dalam perhitungan bank atau LTH, maka baginya dapat dikatagorikan sebagai mampu untuk berumrah. Pilihlah produk LTH dari lembaga tabung Haji.

6. Perbanyaklah Beramal dan Bersedekah.

Selain menabung di Bank Syariah, perbanyaklah ‘tabungan’ amal kita kepada anak-anak yatim, fakir miskin, baitulmal dan masjid-masjid. Sedekah tidak akan mengurangi tapi justru menambah kebahagiaan. Sungguh luar biasa. Janji ALLAH melalui firman-Nya:

“Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui .” (QS. Al An’aam : 160)


7. Berangkat Haji melalui ONH Khusus.

Kenapa haji khusus? Karana kalau haji regular tentu anda akan menunggu cukup lama, Daftar tunggu haji di Malaysia sekarang di semua negeri/daerah rata-rata adalah 18-25 tahun. Tapi itu tidak sedikitpun mengurangi minat kaum muslimin di Malaysia untuk menunaikan ibadah haji. Ini termasuk anda sendiri?

Demikianlah sedikit tips cepat menunaikan haji/ umrah dari Kami . Insya Allah siap untuk membantu mewujudkan niat suci Tuan/puan untuk melaksakan ibadah Umrah. Mulai sekarang kita ber”azzam”, Semua yang ALLAH SWT kehendaki pasti terjadi, “Kun Fayakun ”, “Jadilah maka jadilah”. ALLAH SWT saja sanggup menundukkan siang menjadi malam, mengubah malam menjadi siang, menghidup dan mematikan seseorang, apalagi cuma untuk memanggil kita untuk beribadah di Rumah - NYA, asal kita mau bersungguh – sungguh Insya ALLAH itu perkara yang kecil bagi ALLAH SWT.

Bi Idznillah….


Catatan Popular



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Visitor Umrah Persendirian