Perhatian

Hadis Nabi Muhammad s.a.w :

"Satu umrah ke satu umrah menghapuskan dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tiada balasan baginya melainkan syurga."
Blogger TIDAK menyediakan atau menganjurkan apa-apa pakej UMRAH mahupun pakej pelancungan bentuk lain. Sebarang maklumat yang di paparkan di sini adalah sekadar pandangan serta panduan mengikut pendapat admin dan pembaca jika ada pengunjung yang mengalami apa-apa kerugian akibat membaca blog ini adalah menjadi tanggungjawab pembaca itu sendiri. Sebarang komen dalam hal berkaitan umrah back packer adalah di alu-alukan bagi membantu rakan taulan melaksanakan UMRAH secara termurah, bagaimanapun janganlah komen yang boleh menyinggung perasaan mana-mana pihak. Terima kasih dan berkunjunglah selalu ke blog ini.

Malaysian Ringgit Calculator

Carian

Ahad, Mac 16, 2014

Tips SEO : Blog Title dan Description


Dalam entri lepas, admin ada bagitahu tentang kepentingan mempunyai url blog yang bersesuaian dengan tujuan berblogging, Tips SEO : Url blog / Niche blog. Dan mungkin seperti yang diketahui, mungkin ada yang ramai 'sayang' untuk tukar alamat blog yang asal.

google

Oleh itu, untuk kali ni admin akan tekankan faktor seterusnya yang penting untuk menarik trafik ke blog kita daripada search engine. Title blog dan description adalah yang seterusnya. Ini juga boleh dikatakan sebagai identiti sesebuah blog. Seperti blog ini admin menggunakan identiti Tutorial untuk blog dan tips blogspot.


Kenapa title dan description penting.

Ok admin buat contoh yang mudah, kalau anda suka satu lagu, apa yang biasanya anda pikir untuk merujuk kepada lagu tersebut. Tajuk lagu, artis, dan album serta mungkin tahun lagu keluar. So ini boleh admin katakan sebagai title dan description. Begitu juga blog, title dan description penting sebagai pengenalan awal, selepas itu baru masuk bab lirik (entri) dan lain-lain.
(macam tak best je contoh admin bagi ni.:)

Bagaimana hendak letak/ubah title dan description

Untuk pengguna blogger, tidak sukar untuk menukar title blog dan description.

Dari dashbord > settings > basic
Dan anda akan lihat bahagian title dan description. Anda boleh letak title dan description mengikut apa yang anda kehendaki yang bersesuaian dengan blog anda.
Contoh title dan description blog ini adalah seperti di bawah.

google


Bagaimana untuk letakkan title dan description.? 

1. Untuk title, tidak perlu begitu banyak perkataan, cukuplah antara 3 hingga 5 patah perkataan. Jika terlalu banyak, sebenarnya agak menggangu apabila diindex di search engine. Ini kerana apabila diindex oleh search engine, title blog ini akan ditunjuk bersama title entri dalam result di search engine. Dan title blog juga akan dipaparkan di browser.

google



2. Untuk description boleh buat ayat sehingga 500 patah perkataan. Kebiasaannya untuk description ini akan ditunjukkan di bawah title blog.
description blog boleh dibuat dalam ayat yang menerangkan apa kandungan blog anda dan juga kenapa blog itu diwujudkan.

Penggunaan title dan description blog yang betul secara tidak langsung membuka mata search engine kepada blog anda. Admin tahu mungkin masih ada yang was-was hendak tukar title blog, mungkin sebab title blog sekarang sudah 'cantik', lagi² yang berblogging sekadar suka².:)

Bagi yang blogging memang ada tujuan yang khusus, baik anda tukar title dan description anda. Besar juga kesannya kepada SEO blog anda.:)Dan juga untuk title dan description ini, masih ada beberapa 'penambahbaikan' yang boleh dilakukan kepada keduanya. Admin akan ceritakan dalam entri seterusnya.






Tiada ulasan:

Catatan Popular



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Visitor Umrah Persendirian