Perhatian

Hadis Nabi Muhammad s.a.w :

"Satu umrah ke satu umrah menghapuskan dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tiada balasan baginya melainkan syurga."
Blogger TIDAK menyediakan atau menganjurkan apa-apa pakej UMRAH mahupun pakej pelancungan bentuk lain. Sebarang maklumat yang di paparkan di sini adalah sekadar pandangan serta panduan mengikut pendapat admin dan pembaca jika ada pengunjung yang mengalami apa-apa kerugian akibat membaca blog ini adalah menjadi tanggungjawab pembaca itu sendiri. Sebarang komen dalam hal berkaitan umrah back packer adalah di alu-alukan bagi membantu rakan taulan melaksanakan UMRAH secara termurah, bagaimanapun janganlah komen yang boleh menyinggung perasaan mana-mana pihak. Terima kasih dan berkunjunglah selalu ke blog ini.

Malaysian Ringgit Calculator

Carian

Khamis, Mac 20, 2014

UMRAH


Kaabah



Umrah atau ( Bahasa Arab: عمرة ) ialah mengunjungi Baitullah di  Mekah , Arab Saudi ,melakukan ihram, tawaf, sa'ie dan bertahallul mengikut tertib. yang di mana ianya boleh di laksanakan oleh orang Islam pada bila-bila masa sepanjang tahun kecuali pada bulan-bulan haji. Dalam bahasa Arab, Umrah bermakna "untuk mengunjungi Baitullah di Makkah.

 Dalam Syariah , Umrah bermakna untuk melaksanakan Tawaf mengelilingi Kaabah sebanhyak 7 pusingan selepas berIhram ( keadaan suci) ,  dan bersaie antara Safa dan Marwah , sama ada dari miqat seperti Zu'l- Hulafa , Juhfa , Qarnu ' l Manazil , Yalamlam , Zat -i- ' Irqin , Ibrahim Mursia , atau tempat di Hill. Ia kadang-kadang dipanggil ' haji kecil '. , Umrah adalah fardhu seperti Haji. Ini adalah pendapat al-Imam as-Syafie r.a. yang al-Azhar. Ijmak Ulama mengatakan bahawa hanya wajib dilakukan sekali sepanjang hayat bagi orang yang mampu kecuali orang yang bernazar, maka dia wajib memenuhi nazarnya.

Kaabah

Saie

Saie

Saie

Saie


Ritual Umrah

Jemaah umrah melakukan suatu siri perbuatan ritual simbolik kehidupan Ibrahim ( Abraham ) dan isteri keduanya Hajar, dan perpaduan dengan umat Islam di seluruh dunia. Perbuatan iman ialah:
Lakukan tawaf " طواف ", yang merupakan  mengelilingi Kaabah tujuh kali dalam arah lawan jam. Lelaki digalakkan untuk melakukan ini tiga kali pada kadar yang pergerakan laju, diikuti dengan empat kali, lebih rapat , pada kadar yang lebih santai .

Lakukan bersaie " سعي ", yang bermaksud berjalan cepat tujuh kali berulang-alik antara  bukit Safa dan Marwah . Ini adalah enakmen semula carian terburu-buru Hajar kerana air. Bayinya Ismail menangis dan memukul tanah dengan kakinya ( beberapa versi cerita yang mengatakan bahawa malaikat disisi kaki atau beliau hujung sayap menyentuh tanah ), dan air ajaib muncul sebagainya. Ini sumber air adalah hari ini dipanggil telaga Zamzam .

Lakukan halq atau taqsir , bermakna memotong rambut. Taqsir adalah memendekkan separa rambut ,  manakala halq adalah satu mencukur lengkap kepala, kecuali bagi wanita, kerana mereka memotong sejumlah kecil rambut.

Ritual ini melengkapkan Umrah , dan jemaah umrah boleh memilih untuk keluar dari ihram . Walaupun bukan sebahagian daripada upacara tersebut, kebanyakan jemaah minum air dari telaga Zamzam . Pelbagai mazhab Islam melaksanakan upacara ini dengan kaedah yang sedikit berbeza.
Masa-masa puncak haji hari-hari sebelum, semasa dan selepas Haji dan sepanjang sepuluh hari terakhir bulan Ramadan .


jenis Umrah

Terdapat dua jenis Umrah , bergantung kepada sama ada seseorang ingin menggabungkan Umrah dengan Haji: al- Umrat al- mufradah al- mustaqillah 'an al -Hajj (al- Umrat al mufradah ) dan al- Umrat al- mundammah ila al- Haji ( Umrat al- tammatu ).

al- Umrat al mufradah merujuk kepada Umrah yang dilakukan secara bebas daripada Haji.
Umrat al- tammatu merujuk kepada Umrah yang dilakukan sempena Haji. Lebih tepat lagi , upacara-upacara Umrah dilakukan pertama dan kemudian ritual Haji dilakukan kemudian.



Tiada ulasan:

Catatan Popular



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Visitor Umrah Persendirian