Perhatian

Hadis Nabi Muhammad s.a.w :

"Satu umrah ke satu umrah menghapuskan dosa di antara keduanya, dan haji yang mabrur tiada balasan baginya melainkan syurga."
Blogger TIDAK menyediakan atau menganjurkan apa-apa pakej UMRAH mahupun pakej pelancungan bentuk lain. Sebarang maklumat yang di paparkan di sini adalah sekadar pandangan serta panduan mengikut pendapat admin dan pembaca jika ada pengunjung yang mengalami apa-apa kerugian akibat membaca blog ini adalah menjadi tanggungjawab pembaca itu sendiri. Sebarang komen dalam hal berkaitan umrah back packer adalah di alu-alukan bagi membantu rakan taulan melaksanakan UMRAH secara termurah, bagaimanapun janganlah komen yang boleh menyinggung perasaan mana-mana pihak. Terima kasih dan berkunjunglah selalu ke blog ini.

Malaysian Ringgit Calculator

Carian

Jumaat, Februari 07, 2014

Perlaksanaan Umrah Persendirian



JOM UMRAH. 

 JOM UMRAH. 

 UMRAH cara Persendirian


Mataf dalam Pembinaan


Hajar

Umrah boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang tahun kecuali pada musim HAJI.

Umrah dilakukan semasa bulan Ramadan dianggap sama dengan mengerjakan haji dan menawarkan ganjaran yang sama. Walau bagaimanapun, melaksanakan Umrah pada bulan Ramadhan bukanlah boleh di anggap pengganti Haji, pelaksanaan ibadat haji adalah wajib (fardu ) untuk semua umat Islam sekurang-kurangnya sekali dalam seumur hidup, jika mereka secara fizikal dan mampu.

Untuk melaksanakan Umrah , anda perlu berada dalam keadaan berihram . Ihram adalah keadaan kesucian dan kekudusan.
Perkataan Ihram juga digunakan untuk menunjukkan pakaian yang dipakai oleh jemaah haji atau umrah apabila dalam keadaan berihram. Pakaian lelaki  dalam keadaan putih, dua helai pakaian tidak berjahit. Pakaian atas meliputi  tubuh tetapi semasa Umrah dan Haji , di sunatkan tidak menutup bahu kanan. Pakaian yang lebih rendah meliputi dari pinggang ke bawah lutut. Wanita memakai jubah putih yang panjang yang menutupi mereka dari kepala ke kaki. Semua memakai selipar yang tidak menutupi jari-jari kaki, bukannya kasut.

Untuk memulakan Ihram , jemaah harus mensucikan diri mereka sendiri. Seorang lelaki boleh memotong, rambutnya. Semasa berihram, aktiviti seksual, bercukur dan memotong kuku atau kulit seseorang semua adalah dilarang. Terdapat juga larangan terhadap membunuh haiwan, kecuali orang-orang yang boleh membahayakan orang, pertempuran atau bergaduh , menggunakan minyak wangi, mencuci rambut dengan syampu , memakai sarung tangan atau sarung kaki, atau mencabut out atau pokok-pokok . Mereka yang melakukan larangan semasa ihram ini secara sedar atau tidak perlu membayar denda yang di namakan DAM dengan mengorbankan haiwan atau memberi sedekah .

Terdapat lima tempat-tempat luar Kota Suci Makkah yang jemaah untuk mengerjakan Umrah atau Haji.Tempat ini atau stesen dipanggil Miqat . Miqat adalah seperti di bawah:


Miqat
Kedudukan Miqa

  1. Dhul - Hulayfah : miqat ini juga di kenali Bir Ali adalah  kira-kira 9 kilometer dari Madinah dan kira-kira 450 kilometer dari Makkah. Dhul - Hulayfah adalah miqat bagi mereka yang tinggal di Madinah dan bagi mereka yang datang dari Makkah ke arah itu.
  2. Juhfah : miqat Ini adalah kira-kira 190 kilometer ke barat laut Makkah. Ini adalah miqat bagi orang-orang yang datang dari arah Syria.
  3. Qarn al- Manazil : miqat Ini adalah tempat yang berbukit kira-kira 90 kilometer di timur Makkah. Ini adalah miqat bagi penduduk Nejd atau bagi mereka yang datang dari arah itu.
  4. Dhat Irqin : miqat Ini adalah kira-kira 85 kilometer ke arah timur laut dari Makkah. Ini adalah miqat bagi penduduk Iran, Iraq dan bagi mereka yang datang dari arah itu.
  5. Yalamlam : miqat Ini adalah kawasan berbukit kira-kira 50 kilometer ke tenggara Makkah. Ini adalah miqat bagi penduduk Yaman dan lain-lain yang datang dari arah itu. Ia adalah miqat bagi kebanyakan jemaah dari China, Jepun , India, Pakistan yang datang dengan kapal.
Miqat for Mecca
Miqat Bagi Penduduk Mekkah

Kawasan di luar Masjidil Haram , tanah suci di mana terletaknya Bandaraya Makkah, dipanggil al- Haram. Orang Islam yang memasuki kawasan Haram untuk perniagaan atau untuk tujuan lain yang tidak perlu melakukan ihram sebelum memasuki Kota Suci Makkah melainkan mereka mempunyai niat untuk melakukan Umrah atau Haji. Orang Islam datang ke Makkah dengan tujuan untuk melaksanakan Umrah atau Haji tidak menyeberangi miqat tanpa memasuki ke Mekah dalam keadaan berihram , kecuali jika mereka tinggal dalam kawasan di antara miqat dan Haram. Dalam kes ini mereka melakukan Ihram sama ada di rumah atau sebelum memasuki kawasan Haram .

Ruj Miqat di sini 

Apakah Hukum Umrah?
Dalam permasalah hukum umrah ini ada beberapa khilaf pendapat antara pendapat para ulama. Sebahagian pendapat Ulama Malikiyah, dan pada kebanyakan ulama Hanafiyah berpendapat bahawasanya ‘umrah itu sunnah muakkad, iaitu wajib hanya sekali seumur hidup. kerana menurut istilah ulama Hanafiyah sunnah muakkad itu sama dengan wajib.

Para ulama mahzab Syafi’iyah dan Hambali berpendapat bahwa umrah itu wajibnya hanya sekali seumur hidup dengan berlandaskan firman Allah SWT,

Kaabah for muslim
Dalil Al Quran

Maksud ayat diatas adalah sempurnakanlah kedua ibadah (haji dan umrah) tersebut. Dalam ayat tersebut digunakan kalimat perintah, hal itu menunjukkan akan kewajiban untuk melaksanakan ibadah haji dan umrah.

Dalil lainnya adalah,
Doa
Dalil hadith

Walaubagaimanapun ada juga pendapat yang menyatakan bahawa umrah itu sunnah muakadah.




Umrah Secara Persendirian?
Lazimnya untuk menunai ibadah umrah secara persendirian kerana mahu menjimat kos ataupun ingin memperluaskan pemandangan ataupun suka menghadapi cabaran ...

Anda pernah buat umrah? Jika belum- baik ikut pakej yang ditawarkan dari mana TA. Yang berpengalaman pun tak sanggup nak buat secara persendirian dan amat susah untuk mendapat kelulusan Visa Umrah. Jika anda guna visa ziarah (selalunya mahal sikit) tak mengapa. Tapi tahu ke cara yang selamat untuk ke Madinah atau ke Mekah?

Maaf kerana saya bercerita mengenai perkara- kurang mengalakkan nie. Nak pergi Umrah anda hendaklah menggunakan Visa Umrah tapi trendnya hendaklah BERSAMA Muasassah (agen di Saudi) yang dilulukan oleh Lembaga Haji Arab Saudi. Jika tidak, perjalanan akan menjadi terlebih sukar. Nie bukan dugaan atau kifarah tapi saja cari pasal. Visa Umrah satu hal pulak ... hanya sah dalam tempoh 30 hari sahaja, selepas tarikh yang dicopkan dipasport anda oleh Kedutaan Saudi tempatan.

Muasassah mengesahkan ...

1. Anda telah membuat pembayaran hotel, pengangkutan dan makanan;
2. Anda mempunyai tiket penerbangan pergi balik yang sah
3. Anda sudah buat injection
4. dan sebagainya

Anda berkemungkinan dapat melepasi perkara2 di atas dengan hanya membayar yuran perkhidmatan kepada agen di Malaysia. Tetapi, ingat yer bahawa tempoh visa tamat semakin berkurangan dan sudah pasti tidak lebih dari 30 hari.....

KOS PENERBANGAN.

Setelah anda mendapat visa anda beli ticket MAS, Saudi Air atau AirAsia dan NAS Air ke Jeddah .... Lazimnya tiket ke Jeddah selalu habis dijual, sebab nie belum lagi cerita pasal birokrasi syarikat penerbangan yang suka potong queue (no customer right yer ...).

Katakan, anda berjaya mendapat tiket penerbangan. Anda nak kemana dulu? Adakah anda akan ke Mekah atau Madinah? Jika ke Mekah, di mana anda hendak berniat? Tak semua yang berihram dalam penerbangan yang sama, bermazhab yang sama dengan anda ... ingat tu?

Hanya penerbangan Saudi sahaja yang dibenarkan ke Madinah ... yang lain hanya dibenarkan ke Riyad atau Jeddah.

Jeddah Promo

Itenarary Jeddah
Tiket Air asia masa offer (Saya dan Keluarga) Jan 2014


NasAir yang beru memulakan perkhidmatan terus KL-Jed juga membuat promosi seperti iklandi bawah

NasAir Promotion
NAS AIR offer KUL-Jeddah Direct Flight pada SAR1000 sehala


GROUND TRANSPORT

Selepas tiba di Jeddah (kenapa tak Madinah?), anda akan berasa amat bersyukur dapat melalui pemeriksaan imigresen. Setelah anda melangkah keluar bangunan terminal, anda cari kaunter teksi ataupun bas untuk ke Mekah atau Madinah? Maaf, tiada perkhidmatan sedemikian ditawarkan, sebaliknya anda hendaklah senyap-senyap keluar (tidak ada kesalahan pun) dan sekira anda bertanya dalam bahasa arab-mudahlah perjalanan anda, jika tidak 'pasport' anda akan menjadi penyelesaian. ... Mereka akan meminta paspot anda dan pada passport tersebut tercatit nama Muasassah dan anda akan dirujuk kepada mereka..... tetapi anda cuma membayar fi perkhidmatan di Malaysia .... silap anda akan berumrah di airpot Jeddah kerana Muasassah tak kenal anda ...
Bagi Airasia di uruskan di terminal Haji dan bukan di terminal King Abdul Aziz Utara atau Selatan. Di terminal ini tak tidak ada perkhidmatan teksi, biasanya bas dari pihak ground service yang akan tunggu, oleh itu jika anda menaiki Airasia, uruskan tranport semasa di Malaysia lagi. Anda boleh ke Jeddah dan di Jeddah ambil bas ekpress ke Madinah menggunakan bas SAPTCO

Saptco Bus
bUS SAPTCO Jeddah/Madinah/Mekkah


Baiklah katakan anda memperolehi transport (samada ke Madinah ataupun Mekah), terdapat tidak kurang dari dua check point di antara Jeddah ke kedua dua tanah haram di atas.

Chek point pertama ... sebagai makluman anda keluar dari Jeddah untuk Umrah .... jika anda menggunakan visa selain umrah .... anda di arah pulang... Jika tidak anda didapati melanggar peraturan muasassah ... anda kena pulang ....

Check point kedua . akan di lalui eperti check point pertama.


Lihat juga :
Ritual Umrah

  1. Syarat-wajib umrah sama juga dengan syarat wajib haji
  2. Umrah
  3. Hukum IIbadah Umrah

Sistem Peraturan Umrah

  1.  Persediaan-awal-umrah
  2. Bagaimana umrah persendirian boleh di Laksanakan
  3. Permohonan-visa-umrah
  4. Air-asia-ke-jeddah
  5. Nasair terbang terus kualalumpur-Jeddah

Tuan/puan yang di rahmati Allah, sila tinggalakan komen anda di sini bagi menyatakan sokongan anda yang telah membaca di entri ini sampai ke saat ini. Komen tuan/puan akan di jadikan idea atau pembetulan dan penabahbaikan kepada blog ini khususnya entri di atas.

Atas komen dan sumbangan tuan/puan, saya dahulukan dengan ucapan ribuan terimakasih.



Rujukan utama:
                   SUMBER



Join group perbincangan melalui link

https://telegram.me/joinchat/A_Bh-zvu29udRrWkLz23uA
 

Catatan Popular



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Visitor Umrah Persendirian